Tilbageblik 2020:
På OS2mo er der sket RIGTIG mange ting i 2020, og det er vi både glade og stolte over. Her er et lille udpluk af alle de ting, der er blevet udviklet i 2020:
Active Directory
Der er lavet en integration mellem OS2mo og Active Directory, som automatiserer brugeroprettelse og -nedlæggelse.
KLE
KLs Emnesystematik (KLE) er integreret i OS2mo.
SD-Mox
SD-Løn kommuner har nu muligheden for at vedligeholde sin organisation i OS2mo, sådan at det er SD-Løn, der modtager organisationen fra OS2mo som det bør sig.
Kaldenavn (adresseringsnavn)
Det er for nogle medarbejdere vigtigt at kunne bestemme, hvorvidt det er ens CPR-navn eller kaldenavn, som skal udstilles i OS2mo og de forbundne it-systemer – Det understøttes nu.
MED-udvalg og stedfortrædere
MED-udvalgsorganisationen understøttes nu i OS2mo, så det fx er nemt at oprette repræsentanterne og deres stedfortrædere.
Organisationsdiagrammet
Medarbejderne kan nu tilgå både deres administrative organisation og deres MED-udvalgsorganisation i form af organisationsdiagrammer på deres intranet.
Deling kommunerne imellem
Der er oprettet et fælleskommunalt bibliotek på GitHub til deling af smarte løsninger, fx PowerShell scripts, så kommunerne ikke skal genopfinde den dybe tallerken flere gange.
Udsyn 2021:
Videreudviklingen af OS2mo kører på højtryk, og der ansættes i øjeblikket nye og dygtige medarbejdere, så der kommer til at ske RIGTIG mange ting i 2021. Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan da som minimum afsløre nogle af de større ønsker, vi har fået nys om:
- Klassifikation. Det ville være dejligt, hvis det i OS2mo var muligt selv at oprette, vedligeholde og slette stillingsbetegnelser, enhedstyper, adressetyper, orlovstyper, ledertyper, mv.
- Sikkerhedsmodel og dataafgrænsning. Det har været et ønske i et stykke tid at begrænse adgangen til visse dele af OS2mo, så forskellige medarbejdere kan forvalte forskellige dele af organisationen i OS2mo.
- Sletning. KOMBIT har udarbejdet en model for håndtering af sletning/anonymisering af data i FK ORG. Den løsning vil vi replikere i OS2mo.
- Rapporter. Det er i dag muligt at få genereret en række rapporter på automatiseret vis hver nat og tilgå dem i brugergrænsefladen som fx Excel-filer. Det ville være en stor hjælp til selvhjælp, hvis kommunerne selv kunne sammenstille data på forskellig vis og eksportere rapporter efter behov.
- OPUS-agenten. Vi er allerede i fuld gang med at udvikle den nye OPUS-agent!
Hvis du ønsker at vide mere om alle de nye features i OS2mo, kan du kontakte Alex Thirifays.