Magenta Grønland
Magenta har kontorer i Aarhus, København og Nuuk, og i Magentas grønlandske afdeling i Nuuk arbejder en række dygtige medarbejdere på store digitaliseringsprojekter for det offentlige Grønland. Vi har tilsvarende en afdeling i Aarhus, der udelukkende arbejder med vores grønlandske kunder.
Vores arbejde i Grønland
Et stærkt samarbejde med kunden
I Grønland kendetegnes vores arbejde ved et tæt samarbejde med kunden, hvor vi løbende tilpasser og forbedrer løsningerne i overensstemmelse med deres behov og ønsker. Magenta Grønlands vision er at optræde som kundens betroede rådgiver frem for udelukkende at være leverandør af it-ydelser og -rådgivning. Det betyder også, at Magenta gerne involverer sig og tager ansvar langt ind i kundens forretning.
Mange af vores opgaver starter med, at der besluttes en ny lovgivning, som en grønlandsk organisation skal leve op til. Første skridt indebærer i den forbindelse, at Magenta Grønland assisterer organisationen med at analysere og forstå lovgivningen, og efterfølgende samarbejder vi om at udvikle og designe de nødvendige processer og it-systemer, der skal støtte op om overholdelsen af lovgivningen.
Derudover indgår Magenta Grønland typisk en full-service applikationsdrift-aftale med organisationen, som ikke bare sikrer drift og løbende support, men også sikrer at den underliggende it-infrastruktur løbende vedligeholdes og opdateres, så løsningerne aldrig bliver teknisk forældede.
Organisering
It-projektledere i Nuuk og udviklere i Aarhus
Magenta Grønland har på nuværende tidspunkt tre professionelle it-projektledere i Nuuk, som leverer konsulentydelser til vores kunder. Vores softwareudviklere holder til i Aarhus, men har et tæt samarbejde med både kolleger og kunder i Grønland.
Konsulenternes primære ansvar omfatter planlægning, styring og udførelse af it-projekter i overensstemmelse med kundens behov og krav. Herunder hører alt fra identificering af projektmål og ressourceallokering til koordinering af teamindsats, overvågning af fremdrift og sikring af, at projektet leveres til tiden og indenfor budgettet. Konsulenterne har også erfaring med forandringsledelse og organisatorisk implementering af nye store it-løsninger hos kunderne.
Interesseret i at gøre karriere i Grønland?
Sådan arbejder vi
Udviklingsprincipper og best practices for Magenta Grønland
Udviklings-principper og best practices for Magenta Grønland
I Magenta Grønland udvikler og drifter vi et stort antal fagsystemer for det grønlandske selvstyre. For at kunne gøre dette, prøver vi at gøre de enkelte systemer så ensartede som muligt, så vi kan koncentrere os om at forstå de forretningsprocesser, som systemerne skal implementere.
For at opnå dette bygger vi alle nye systemer med den samme teknologistak – med det populære Python-framework Django og deployment på Linux-servere med Salt og Docker og et fælles overvågningssystem baseret på Prometheus og Grafana.
Derudover bestræber vi os på et følge nogle enkle principper og best practices for selve udviklingen.
Softwarearkitekt og teknisk projektleder i Magenta Grønland, Carsten Agger, fortæller mere om dette her:
PROJEKTER I GRØNLAND
Implementering af Grønlands pantsystem
Et af vores mest succesfulde projekter i Grønland har været implementeringen af det nye returpantsystem i 2023/2024, hvor vi har stået for den digitale infrastruktur til at understøtte denne nye ordning.
Samarbejdet mellem ESANI og Magenta Grønland har i hele projektforløbet været præget af åbenhed, gensidig respekt, co-creation samt stor fleksibilitet fra begge parter. Resultatet blev en just-in-time tilgang, hvor de nødvendige funktionaliteter blev stillet til rådighed for borgerne til tiden, mens der samtidigt blev arbejdet videre på de bagvedliggende administrative arbejdsgange, så de var klar, når de skulle anvendes.
Pantportal-projektet har været en stor succes, hvor der generelt er blevet udvist stor tilfredshed med løsningen fra borgere og virksomheder, der er involveret i returpant-processen, og ikke mindst fra kunden, ESANI.
“Magenta har især i Grønland specialiseret sig i at arbejde agilt i et meget tæt samarbejde med kunderne. Pantportal-projektet har mange af de karakteristika, som den agile metode er allerstærkest til at understøtte. Der var meget kort tid til at få første version i drift, for forretningens processer var endnu ikke endeligt defineret, men der var en hård deadline fastlagt af lovgivningen og politikere.
Projektet startede medio oktober, og Nalaakkersuisoq inden for området havde offentligt udtalt, at alle borgere i alle dele af Grønland ville kunne indlevere de nye pantemballager og modtage returpant pr. 1. januar 2024. Det fordrede, at forretningens processer og den tilhørende it-understøttelse skulle udvikles og tilpasses løbende: De udviklede funktionaliteter i løsningen blev lagt i drift tidligt, og løsningen blev løbende tilpasset og udvidet baseret på konkrete erfaringer fra anvendelsen.”
Bent Handberg, Direktør for Magenta Grønland
“Magenta har især i Grønland specialiseret sig i at arbejde agilt i et meget tæt samarbejde med kunderne. Pantportal-projektet har mange af de karakteristika, som den agile metode er allerstærkest til at understøtte. Der var meget kort tid til at få første version i drift, for forretningens processer var endnu ikke endeligt defineret, men der var en hård deadline fastlagt af lovgivningen og politikere.
Projektet startede medio oktober, og Nalaakkersuisoq inden for området havde offentligt udtalt, at alle borgere i alle dele af Grønland ville kunne indlevere de nye pantemballager og modtage returpant pr. 1. januar 2024. Det fordrede, at forretningens processer og den tilhørende it-understøttelse skulle udvikles og tilpasses løbende: De udviklede funktionaliteter i løsningen blev lagt i drift tidligt, og løsningen blev løbende tilpasset og udvidet baseret på konkrete erfaringer fra anvendelsen.”
Udvikling
Løsninger i Grønland
Ud over returpantsystemet udvikler vi løbende nye løsninger i Grønland, ligesom vi varetager applikationsdriften for en lang række områder:
I DRIFT
Den Grønlandske datafordeler
I DRIFT
Offentlig Digital Post i Grønland (e-Boks proxy og håndtering af fritagne)
I DRIFT
Digitalisering af afgifts-anmeldelser
I DRIFT
Selvbetjenings-løsninger der integrerer med Selvstyrets ERP-system
I DRIFT
Forvaltning af kapitalafkast-skat
I DRIFT
Straksbetaling af import-afgifter for private
I DRIFT
Aalisakkat (Indberetning af Ressource-renter)
I UDVIKLING
Videre-udvikling af Pantportalen
i udvikling
Digitalisering af udførsels-anmeldelser
i udvikling
Automatisering af udsendelse af standard-breve vedr. NemKonto
i udvikling
Videre udvikling af digitalisering af afgifts-anmeldelser
i udvikling
Digitalisering af proces for krydstogtafgift, havneafgift samt miljø- og vedligeholdelses-gebyr
i udvikling
Rådgivning vedr. integreret jobportal og tilsynssystem for Departement for Arbejdsmarked
i udvikling
Projektledelse: Nyt BBR-system for den grønlandske digitaliserings-styrelse
i udvikling
Projektledelse: Organisatorisk implementering af lovgivning for Jobsøgnings-ydelse og Offentlig Hjælp for Inussuk-IT
I DRIFT
Den Grønlandske datafordeler
I DRIFT
Offentlig Digital Post i Grønland (e-Boks proxy og håndtering af fritagne)
I DRIFT
Digitalisering af afgiftsanmeldelser
I DRIFT
Selvbetjenings-løsninger der integrerer med Selvstyrets ERP-system
I DRIFT
Forvaltning af kapitalafkastskat
I DRIFT
Straksbetaling af importafgifter for private
I DRIFT
Aalisakkat (Indberetning af Ressourcerenter)
Under udvikling
Videreudvikling af Pantportalen
Under udvikling
Digitalisering af udførsels-anmeldelser
Under udvikling
Automatisering af udsendelse af standardbreve vedr. NemKonto
Under udvikling
Videreudvikling af digitalisering af afgiftsanmeldelser
Under udvikling
Digitalisering af proces for krydstogtafgift, havneafgift samt miljø- og vedligeholdelses-gebyr
Under udvikling
Rådgivning vedr. integreret jobportal og tilsynssystem for Departement for Arbejdsmarked
Under udvikling
Projektledelse: Nyt BBR-system for den grønlandske digitaliserings-styrelse
Under udvikling
Projektledelse: Organisatorisk implementering af lovgivning for Jobsøgningsydelse og Offentlig Hjælp for Inussuk-IT
Kontakt
Hør mere om vores arbejde i Grønland
Vi kan løse mange typer software-opgaver i Magenta Grønland, og skulle du være interesseret i at høre mere, skal du ikke tøve med at kontakte os.
Cases og artikler
Læs mere om Magenta Grønland
Magenta udvikler returpantløsninger i Grønland
Fra 1. januar 2024 indfører Grønland et helt nyt returpantsystem, og det er Magenta Grønland, der gør det muligt Det
Magenta leverer løsning til digital post i Grønland
I Grønland er man i fuld gang med at høste gevinsterne af digital borgerkommunikation via Offentlig Digital Post. Magenta har
Lynhurtig leverance af pensionsløsning i Grønland
Vi fik halvanden måned til at designe og udvikle en løsning, der understøtter administration af loven om beskatning af kapitalafkast