Nøglefunktioner i OS2mo

Støtte til HR-arbejde

MO (OS2mo) har en høj relevans for HR. MO indeholder mange af de oplysninger, som HR har behov for, dels mhp. at kunne udføre en af sine kerneopgaver, dels for at stille oplysninger om organisationen til rådighed for alle, og dels for at kunne tilvejebringe det datagrundlag, der er nødvendigt for at HR-fagspecifikke systemer kan fungere. 
OS2mo - Støtte til HR-arbejde
OS2mo - HR

1. MED-organisationen

MED-organisationen i MO

MED-organisationen består af formelle samarbejdsudvalg, hvor medarbejderrepræsentanter og ledere mødes for at udvikle, drøfte og kvalificere organisationens beslutninger og strategier inden for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold. Dette arbejde foregår både lokalt på den enkelte arbejdsplads (Lokal-MED), på centerniveau (Center-MED) og helt overordnet for kommunen som helhed (Hoved-MED).

MO gør det muligt for HR at vedligeholde MED-organisationen i ét system.

Det er lovpligtigt at vedligeholde MED-organisationen, og traditionelt er det blevet gjort i et regneark, som – vi ved det – sander til, hvormed lovformeligheden smuldrer.

Idet alle medarbejdere allerede findes i MO, er det nemt at knytte dem til MED-organisationen som fx arbejdsmiljørepræsentant, ledelsesrepræsentant, eller tillidsrepræsentant. Det er også muligt at angive, hvilken faglig organisation man repræsenterer, samt hvilket samarbejdsudvalg man skal indplaceres i. Endelig kan der angives stedfortrædere, og bliver et repræsentantskab vakant, er det også muligt at angive dette og modtage en email-notifikation, når vacancen indtræffer.

OS2mo
MED-organisationen på intranettet og i dokument-drev

Når MED-organisationen er oprettet i MO, kan den udstilles i et organisationsdiagram på intranettet. Det betyder, at det er nemt for de ansatte at finde deres tillidsrepræsentanter, og det er nemt for alle at se, hvordan MED-organisationen er struktureret og hele tiden bliver vedligeholdt, fordi MO opdaterer organisationsdiagrammet on the fly.

Det er pligtigt for de enkelte Udvalg at dokumentere deres arbejde og arkivere referater, beslutninger, mv. Der kan i MO tilføjes links til disse dokument-drev, og det er muligt at tilgå dem ved klik på et Udvalg i organisationsdiagrammet.

2. Organisationsdiagrammet

Udover MED-organisationen kan den almindelige organisation (linjeorganisationen) udstilles på intranettet i et organisationsdiagram, så organisationshierarkiet og oplysninger om den enkelte afdeling, medarbejder og leder er tilgængelige for alle.

Det betyder, at MO – som er et beskyttet administrationssystem – kan levere sine data til hele organisationen og give værdi til alle.

3. Oplysninger til HR-systemer

MO indeholder en del data, der er nyttige for HR – og HR-systemer. Nedenfor gennemgås de overordnede behov og systemer.

Rapporter

MO kan generere rapporter, som downloades fra MOs brugergrænseflade. Data kan sammenstykkes på kryds og tværs afhængigt af behov. 

Et eksempel er en rapport, der giver et øjebliksbillede af, hvem der er leder for hvem:

OS2mo
Trivsel

En anden rapport indeholder de oplysninger på medarbejderne, der skal til for at kunne gennemføre en trivselsundersøgelse.

Rapporten genereres hver nat, så den altid indeholder korrekte og ajourførte oplysninger. Den kan enten hentes i brugergrænsefladen, eller sendes til det system, som skal bruge oplysningerne fra MO til at lave selve trivselsundersøgelsen.

EMUS

EMUS – eller musskema.dk – er et system, der benyttes til at planlægge MUS. Derfor skal systemet vide, hvilke ledere der har MUS-kompetence, samt hvornår en leder til- eller fratræder, så kalenderplanlægning kan foretages, og man har MUS med den rette leder.

Plan2Learn

Udtrækkene, der bruges i Plan2learn, har som formål at tilvejebringe de data, der skal til for at en organisations kursusadministration kan foretages på det rette datagrundlag. Udtrækkene sendes til en SFTP-server, hvorfra det konsumeres af Plan2learn-systemet. 

Udtrækkene ser således ud

  • bruger.csv: Udtræk af alle nuværende og fremtidigt aktive brugere i organisationen.
  • organisation.csv: Udtræk af alle organisationsenheder og deres relation til hinanden.
  • engagement.csv: Udtræk over alle nuværende og fremtidige engagementer.
  • stillingskode.csv: Udtræk over alle aktive stillingsbetegnelser.
  • leder.csv: Udtræk over alle ledere i organisationen.
SafetyNet

SafetyNet indeholder værktøjer, som hjælper en organisation med at gennemføre APV’er, registrere arbejdsskader og oprette handlingsplaner.

Ligesom de andre systemer har SafetyNet behov for at få stillet et datagrundlag til rådighed for at kunne fungere korrekt. Det datagrundlag kan MO tilvejebringe.

Kontaktinformation

Kontakt

Alex Thirifays

Flere fordele

Nøglefunktioner i OS2mo